صفحه اصلی|اخبار|درباره ما|تماس با ما
دوشنبه ٠١ آبان ١٣٩٦
سوالات متداول

کلیات

1- هدف از راه اندازی صندوق اندوخته طوبی چیست؟

2- صندوق اندوخته طوبی وابسته به چه مجموعه ای می باشد؟

3- صندوق اندوخته طوبی چه خدماتی ارائه می نماید؟

4- دفتر این صندوق در کجا واقع شده است؟

5- آیا این صندوق شعبه نیز دارد؟

6- آیا اعضاء نیازی به مراجعه حضوری به صندوق دارند؟

7- چه کسانی می توانند جهت افتتاح حساب برای خود یا دیگران به صندوق مراجعه نمایند؟

 

افتتاح حساب

8- جهت افتتاح حساب در صندوق چه مدارکی مورد نیاز است؟

9- آیا افرادی که به سن قانونی نرسیده اند امکان عضویت در صندوق را دارند؟

10- آیا امکان افتتاح حساب اشتراکی در صندوق وجود دارد؟

11- آیا کسانی که حساب بانکی ندارند می توانند به عضویت در صندوق درآیند؟

12- حداقل آورده جهت افتتاح حساب در صندوق چقدر است؟

13- آیا فردی می تواند با پرداختی کمتر از یک پنجم میانگین موجودی اعضاء به عضویت صندوق درآید؟

14- آیا برای افتتاح حساب می توان مبلغی بیش از یک پنجم میانگین موجودی اعضاء پرداخت نمود؟

15- حداقل میزان شهریه ماهیانه ای که اعضاء باید بپردازند چقدر است؟

16- آیا امکان پس انداز ماهیانه بیشتر از مبلغ تعیین شده وجود دارد؟

17- آیا می توان پس انداز دیگری غیر از شهریه ماهیانه در صندوق ذخیره کرد؟

18- تأخیر در پرداخت شهریه ماهیانه چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟

 

 برداشت از حساب

19- آیا عضو هر زمانی که بخواهد می تواند از حساب پس اندازش برداشت نماید؟

20- آیا امکان برداشت نقدی از حساب پس انداز وجود دارد؟

21- آیا برداشت از حساب در اخذ وام های آتی توسط عضو از صندوق تأثیر خواهد داشت؟

22- آیا افرادی که با موجودی حساب خود ضامن دریافت وام توسط عضو دیگری شده اند امکان برداشت از حساب خود را دارند؟

23- آیا افراد زیر 18 سال اجازه برداشت از حساب خود را دارند؟

24- آیا عضو می تواند مبلغی از حساب را برداشت نماید و شماره حسابی غیر از شماره حساب اعلامی قبلی را به صندوق جهت واریز وجه اعلام نماید؟

 

سبد امتیازی

25- سبد امتیازی چیست و چه کاربردی در صندوق اندوخته طوبی دارد؟

26- فاکتورهای موثر در سبد امتیازی چه مواردی هستند و هر کدام چه تأثیری در سبد امتیازی خواهند داشت؟

27- حداکثر وام پرداختی توسط صندوق چه میزان است؟

28- اگر امتیازات عضو به اندازه ای باشد که مبلغ وام اعلامی توسط ماشین حساب برنامه از چهار برابر موجودی وی بیشتر باشد، عضو چگونه می تواند از این امتیازات بهره برداری نماید؟

29- چگونه امتیاز مورد نیاز جهت دریافت یک وام را می توان محاسبه کرد؟

30- آسان ترین روشی که بتوان بدون استفاده از ماشین حساب میزان امتیازی که از عضویت در صندوق بدست می آید را محاسبه کرد چیست؟

 

وام

31- چگونه می توان از صندوق وام دریافت نمود؟

32- آیا بلافاصله پس از ارائه درخواست، وام پرداخت می گردد؟

33- آیا امکان دریافت بیش از یک فقره وام همزمان در صندوق وجود دارد؟

34- آیا بلافاصله پس از تسویه یک وام می توان درخواست دریافت وام جدید ارائه نمود؟

35- آیا افراد زیر 18 سال امکان دریافت وام از صندوق دارند؟

36- آیا امکان دریافت وام بیش از چهار برابرموجودی وجود دارد؟

37- آیا می توان اقساط باقیمانده یک وام را یکجا بازپرداخت نمود و بلافاصله تقاضای دریافت وام ثبت کرد؟

38- آیا امکان دریافت وام خارج از نوبت وجود دارد؟

39- اعضاء طرح دانش آموزی صندوق بعد از رسیدن به سن قانونی چگونه از مزایای وام صندوق بهره مند می گردند؟

40- تعداد ماه های بازپرداخت وام های صندوق چگونه تعیین می شود؟

41- ملاک پرداخت وام امتیازات در زمان درخواست وام می باشد یا امتیازات در زمان دریافت وام؟

42- چگونه از تصویب وام خود مطلع شویم؟

43- پس از دریافت پیامک تصویب وام، چه زمانی می توان برای دریافت وام مراجعه نمود؟

44- اگر عضوی نوبت دریافت وامش فرا برسد الزاماً می بایست وام را دریافت نماید یا از دریافت وام انصراف دهد؟

45- در هنگام دریافت وام عضو چه مراحلی را باید طی نماید و چه مدارکی را باید ارائه کند؟

46- برای ضمانت وام چه مدارکی باید ارائه نمود؟

47- برای هر فقره وام چه میزان اوراق بهادار بایستی به صندوق ارائه گردد؟

48- چه نوع اوراق بهاداری مورد پذیرش صندوق می باشد؟

49- آیا چک فردی غیر از وام گیرنده، برای ضمانت مورد قبول است؟

50- کارمزد دریافت وام چه میزان است؟

 

 


 

 

 1- هدف از راه اندازی صندوق اندوخته طوبی چیست؟

صندوق اندوخته طوبی با هدف ترویج سنت قرض الحسنه و تأمین نیازمندی های اعضاء صندوق و همچنین اعطای وام های قرض الحسنه به افراد نیازمند به ویژه در مناطق محروم روستایی کشور راه اندازی گردیده است.

2- صندوق اندوخته طوبی وابسته به چه مجموعه ای می باشد؟

صندوق اندوخته طوبی وابسته به بنیاد خیریه خواجه نصیر طوسی به شماره ثبت 25509 اداره ثبت شرکت ها و مجوز  187877/83/8/1 وزارت کشور می باشد.

3- صندوق اندوخته طوبی چه خدماتی ارائه می نماید؟

مهمترین خدماتی که صندوق اندوخته طوبی ارائه می نماید به شرح زیر می باشد:

   1-اعطای وام قرض الحسنه به اعضاء صندوق حداکثر تا 4 برابر موجودی آن ها

   2-اعطای وام های قرض الحسنه بدون سپرده به نیازمندان به ویژه در مناطق محروم روستایی

   3-خرید عمده کالا و توزیع میان اعضاء به صورت نقد و اقساط

   4-تأمین تسهیلات فرهنگی و رفاهی برای اعضاء

4- دفتر این صندوق در کجا واقع شده است؟

مرکز این صندوق واقع در تهران– بلوار فردوس- خیابان ابراهیمی جنوبی- کوچه 12- پلاک 6  می باشد.

5- آیا این صندوق شعبه نیز دارد؟

از آنجاکه تمامی فرآیندهای اجرایی این صندوق الکترونیکی بوده و دسترسی به آن ها از طریق اینترنت فراهم می باشد، لذا این صندوق نیازی به تأسیس شعبه ندارد. اما با توجه به محدودیت های دسترسی به اینترنت در مناطق محروم کشور این صندوق تنها یک نمایندگی در شهرک مطهر از توابع شهرستان بشاگرد استان هرمزگان دارد.

6- آیا اعضاء نیازی به مراجعه حضوری به صندوق دارند؟

در ارتباط اعضاء با صندوق تنها یک مرتبه حضور در دفتر مرکزی جهت ثبت نام، ارائه مدارک و احراز هویت الزامی است و سایر امور می تواند به صورت غیرحضوری و در بستر اینترنت پیگیری شود. البته در ابتدای عضویت نیز می توان به صورت غیرحضوری افتتاح حساب نمود. در این صورت عضو تا زمان دریافت اولین وام فرصت دارد جهت ارائه اسناد به دفتر مرکزی مراجعه نماید.

7- چه کسانی می توانند جهت افتتاح حساب برای خود یا دیگران به صندوق مراجعه نمایند؟

به طور کلی افراد زیر می توانند جهت افتتاح حساب برای خود یا دیگران به صندوق مراجعه نمایند:

 1-صاحب حساب: یعنی فردی که قصد افتتاح حساب شخصی دارد می تواند مستقیماً به صندوق مراجعه نماید.

 2-وکیل: وکیل قانونی افراد می توانند با در دست داشتن مدارک وکالت و مدارک صاحب حساب به صندوق مراجعه نماید. 

 3-قیم: افرادی که قیمومیت فردی را برعهده دارند می توانند با در دست داشتن مدارک قیمومیت به صندوق مراجعه نمایند.

 4-برای افراد زیر 18 سال ولی وی می تواند نسبت به افتتاح حساب اقدام نماید.

 5-وصی: چنانچه فردی وصایتی مبنی بر پس انداز و یا برداشت از حساب در صندوق اندوخته طوبی داشته باشد می تواند با مدارک مربوطه به صندوق مراجعه نماید.

8- جهت افتتاح حساب در صندوق چه مدارکی مورد نیاز است؟

     الف-پرکردن فرم افتتاح حساب (فایل آن در سایت صندوق به آدرس www.sat92.ir موجود است)

     ب-پرکردن فرم مشخصات فردی (فایل آن در سایت صندوق به آدرس  www.sat92.irموجود است)

     ج-اصل و تصویر صفحه اول شناسنامه.

     د-اصل و تصویر کپی کارت ملی

     ه-یک قطعه عکس (سایز عکس مهم نیست)

9- آیا افرادی که به سن قانونی نرسیده اند امکان عضویت در صندوق را دارند؟

بله. این افراد می توانند به عضویت صندوق درآیند اما تا زمان رسیدن به سن قانونی افتتاح حساب و تراکنش های مالی مربوط به وی توسط ولی قانونی او انجام خواهد شد.

10- آیا امکان افتتاح حساب اشتراکی در صندوق وجود دارد؟

بله. در این صورت هر دو نفر می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایند. همچنین در فرم افتتاح حساب باید قدرالسهم هر یک از طرفین مشخص گردد.

11- آیا کسانی که حساب بانکی ندارند می توانند به عضویت در صندوق درآیند؟

بله. حساب به نام فرد افتتاح می شود اما از آنجا که برداشت از حساب به صورت نقدی انجام نمی شود و وجوه الزاماً به صورت اینترنتی به حساب بانکی عضو پرداخت می گردد، لازم است عضو یک نفر که دارای حساب بانکی می باشد را به عنوان وکیل خویش معرفی نماید.

12- حداقل آورده جهت افتتاح حساب در صندوق چقدر است؟

اعضاء جدید باید حداقل یک پنجم میانگین موجودی اعضاء را به عنوان آورده افتتاح حساب به صورت یکجا پرداخت نمایند. این مبلغ به صورت ماهیانه و از طریق سایت صندوق اطلاع رسانی خواهد شد.

13- آیا فردی می تواند با پرداختی کمتر از یک پنجم میانگین موجودی اعضاء به عضویت صندوق درآید؟

بله. این امکان وجود دارد که عضو با مبلغی کمتر از یک پنجم موجودی اعضاء به عضویت صندوق درآید؛ اما طبعاً به نسبت مبلغ واریز شده امتیاز افتتاح حساب به عضو تعلق خواهد گرفت و تا زمان تأمین مبلغ حداقلی آورده، امکان دریافت وام وجود ندارد.

14- آیا برای افتتاح حساب می توان مبلغی بیش از یک پنجم میانگین موجودی اعضاء پرداخت نمود؟

بله. محدودیتی در میزان واریز به حساب وجود ندارد و متناسب با مبلغ پرداخت شده به صورت روزانه به عضو امتیازاتی تعلق خواهد گرفت.

15- حداقل میزان شهریه ماهیانه ای که اعضاء باید بپردازند چقدر است؟

میزان شهریه ماهیانه در دو گروه تعیین و اجرا می گردد:

  1-اعضاء عادی: در این گروه حداقل شهریه ماهیانه همه ساله بر مبنای پنج درصد حداقل حقوق پایه قانون کار آن سال تعیین می گرددکه مبلغ دقیق آن در ابتدای هر سال توسط هیأت مدیره تعیین و اعلام می گردد.

  2-اعضاء دانش آموز: حداقل شهریه ماهیانه برای اعضاء دانش آموز در دوره دبستان 0/7 درصد حداقل حقوق پایه قانون وزارت کار، در دوره متوسطه دوره اول 1 درصد و در مقطع متوسطه دوره دوم 1/5 درصد حداقل حقوق پایه قانون کار می باشد.

16- آیا امکان پس انداز ماهیانه بیشتر از مبلغ تعیین شده وجود دارد؟

بله. محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و متناسب با مبلغ پس انداز شده به عضو امتیاز تعلق می گیرد.

البته بایست توجه نمود در صورتی که عضو مبلغ شهریه ماهیانه خویش را به دلخواه تغییر دهد تا شش ماه اجازه تغییر آن را نخواهد داشت.

17- آیا می توان پس انداز دیگری غیر از شهریه ماهیانه در صندوق ذخیره کرد؟

بله. عضو می تواند علاوه بر پس اندازهای موردی، مبالغ دلخواه دیگری را به صورت موردی در حساب پس انداز خود ذخیره نماید. این کار به بالا رفتن امتیاز وی کمک می کند.

18- تأخیر در پرداخت شهریه ماهیانه چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟

علاوه بر آنکه عضو در این مدت از کسب امتیاز این مبالغ محروم خواهد شد، درصورتی که عضو دو ماه متوالی شهریه خود را پرداخت ننماید هیات مدیره به وی اخطار خواهد داد وآن عضو تا زمانی که شهریه های معوقه خود را پرداخت ننماید نمی تواند تقاضای وام جدید نماید و درصورتی که عضوی بیش از شش ماه شهریه خود را پرداخت ننماید حساب وی در صندوق راکد خواهد شد.

 19- آیا عضو هر زمانی که بخواهد می تواند از حساب پس اندازش برداشت نماید؟

در صورتی که عضو بدهی وام به صندوق نداشته باشد می تواند درخواست برداشت از حساب ارائه نماید. این مبلغ توسط مدیران اجرایی صندوق به حسابی که توسط عضو در هنگام ثبت نام معرفی نموده است واریز خواهد شد.

20- آیا امکان برداشت نقدی از حساب پس انداز وجود دارد؟

خیر. از آنجا که نظام صندوق بر مبنای تراکنش های الکترونیکی بسته شده است الزاما وجه مورد نظر باید به همان حساب معرفی شده در هنگام ثبت نام واریزگردد.

21- آیا برداشت از حساب در اخذ وام های آتی توسط عضو از صندوق تأثیر خواهد داشت؟

بله. علاوه بر آن که سقف وام پرداختی به عضوکاهش پیدا می کند، به ازاء هر 1000 تومان برداشت 100 امتیاز منفی به عضو تعلق خواهد گرفت که در بخش سبد امتیازی بیشتر بدان پرداخته شده است.

22- آیا افرادی که با موجودی حساب خود ضامن دریافت وام توسط عضو دیگری شده اند امکان برداشت از حساب خود را دارند؟

تا مادامی که بدهی وام گیرنده از پس انداز ضامن بیشتر باشد، ضامن اجازه برداشت از حساب خود را نخواهد داشت اما اگر میزان بدهی وام گیرنده کمتر از پس انداز ضامن باشد مابه التفاوت این مبلغ قابل برداشت خواهد بود.

23- آیا افراد زیر 18 سال اجازه برداشت از حساب خود را دارند؟

خیر. براساس قوانین و اسناد بالادستی کشور فقط ولی قانونی یا قیم وی امکان برداشت از حساب وی را خواهند داشت.

24- آیا عضو می تواند مبلغی از حساب را برداشت نماید و شماره حسابی غیر از شماره حساب اعلامی قبلی را به صندوق جهت واریز وجه اعلام نماید؟

عضو در این حالت می بایست درخواست خود را علاوه بر ثبت الکترونیکی، به صورت مکتوب نیز ارائه نماید. البته شماره حساب جدید الزاماً باید به نام خود عضو باشد.

25- سبد امتیازی چیست و چه کاربردی در صندوق اندوخته طوبی دارد؟

ملاک اصلی ارزشیابی عملکرد اعضاء در صندوق، سبد امتیازی عضو می باشد که میزان این امتیاز مبنای تعیین مبلغ وام و نیز تعداد ماه های بازپرداخت خواهد بود. در این روش و براساس ده فاکتور، امتیازات مثبت و منفی به عضو تعلق خواهد گرفت که سرجمع این امتیازات بنای پرداخت وام خواهد بود.

26- فاکتورهای موثر در سبد امتیازی چه مواردی هستند و هر کدام چه تأثیری در سبد امتیازی خواهند داشت؟

ده فاکتور موثر در سبد امتیازی عبارتند از:

   الف-افتتاح حساب: 500.000 امتیاز مثبت

   ب-پس انداز: هر 1000 تومان پس انداز در هر روز 1 امتیاز مثبت.

   ج-برداشت از حساب: هر 1000 تومان برداشت از حساب 100 امتیاز منفی.

   د-سابقه عضویت: هر روز سابقه عضویت 200 امتیاز مثبت.

   ه-دریافت وام: هر فقره وام دریافتی 100.000 امتیاز منفی.

   و-مبلغ وام های دریافتی: هر 1000 تومان وام در هر ماه 12 امتیازمنفی.

   ز-تأخیر بازپرداخت اقساط: هر 1000 تومان تأخیر در هر روز 14 امتیاز منفی.

   ح-تعجیل بازپرداخت اقساط: هر  1000تومان در هر روز تعجیل 0/2 امتیاز مثبت.

   ط-حضور در جلسات صندوق: 20000 امتیاز مثبت برای حضور و یا 7000  امتیاز مثبت برای وکالت و 5000  امتیاز منفی در صورت عدم حضور و ندادن وکالت.

   ی-امتیازات موردی: حسب نظر هیات مدیره صندوق، به اعضاء تعلق خواهد گرفت.

27- حداکثر وام پرداختی توسط صندوق چه میزان است؟

در صندوق اندوخته طوبی عدد مشخصی به عنوان حداکثر وام پرداختی به اعضاء وجود ندارد و سقف وام هر شخص براساس امتیاز سبد امتیازی وی مشخص خواهد شد. البته باید توجه داشت که براساس اساسنامه صندوق مبلغ وام هیچگاه نمی تواند از چهار برابر موجودی فرد بیشتر باشد.

28- اگر امتیازات عضو به اندازه ای باشدکه مبلغ وام اعلامی توسط ماشین حساب برنامه از چهار برابرموجودی وی بیشتر باشد، عضو چگونه می تواند از این امتیازات بهره برداری نماید؟

عدد وام هیچگاه نمی تواند از چهار برابر موجودی فرد بیشتر باشد و در صورتی که امتیاز عضو مازاد بر امتیاز موردنیاز برای دریافت چهار برابر موجودی فرد باشد این امتیاز برای دریافت وام های بعدی در حساب وی محفوظ می ماند.

29- چگونه امتیاز مورد نیاز جهت دریافت یک وام را می توان محاسبه کرد؟

از آنجا که فاکتورهای متعددی در این زمینه تأثیر دارند و در برخی شرایط تصاعد نیز در فرمول محاسبه ملاک نظر قرار می گیرد به طور دقیق نمی توان عدد مشخصی را اعلام نمود و باید از سیستم نرم افزاری استفاده کرد. اما به صورت تقریبی (با اندکی تفاوت بسته به وضعیت عضو) اگر n تعداد ماه های بازپرداخت و m مبلغ وام (به ريال) باشد.

( (n+1)*m*6 ) / 10000 + 100000 = امتیاز مورد نیاز

البته همانطور که اشاره شد در صفحه اینترنتی تمامی اعضاء، ماشین حساب مخصوص وجود دارد که این محاسبات را به دقت انجام می دهد.

30- آسان ترین روشی که بتوان بدون استفاده از ماشین حساب میزان امتیازی که از عضویت در صندوق بدست می آید را محاسبه کرد چیست؟

همانطور که اشاره شد امتیازات هر فرد براساس ده معیار محاسبه می شود. از این ده معیار، دو معیار تأثیر بسیار زیاد در کسب امتیاز و دو معیار تأثیر بسیار زیاد در کسر امتیاز دارند و در محاسبات کلی و غیر دقیق می توان از سایر عوامل صرف نظر نمود. در کسب امتیاز دو فاکتور میزان پس انداز و نیز تعداد روزهای عضویت بیشترین تأثیر را در کسب امتیاز دارند. بدین صورت که هر 1000 تومان پس انداز در هر روز یک امتیاز مثبت و هر روز عضویت در صندوق نیز 200 امتیاز مثبت دارد.

اما اگر بخواهیم بدون ماشین حساب و بدون درنظر گرفتن سایر عوامل امتیازات کسب شده را محاسبه کنیم از فرمول زیر استفاده می نماییم:

اگر k پس انداز در صندوق باشد (برحسب ريال) و  pتعداد ماه هایی که این مبلغ در حساب ذخیره شده باشد میزان امتیاز پس انداز برابر است با:                                                       ((k/10000) + 200) * p * 30 = امتیاز

تأکید می نماید که این فرمول میزان امتیاز تقریبی عضو را نشان می دهد و به تنهایی برای اعطاء امتیاز مورد استفاده قرار نمی گیرد.

31- چگونه می توان از صندوق وام دریافت نمود؟

برای دریافت وام ابتدا می بایست از طریق صفحه کاربری تقاضای دریافت وام ارائه شود. در این درخواست می بایست مبلغ وام مورد نیاز و تعداد اقساط بازپرداختی (از 1 ماه تا 36 ماه) توسط کاربر تعیین شود. همچنین در صورتی که عضو درخواست دریافت حداکثر مبلغ ممکن را داشته باشد گزینه مربوطه را انتخاب می نماید.

32- آیا بلافاصله پس از ارائه درخواست، وام پرداخت می گردد؟

تقاضای اعضاء جهت دریافت وام در جلسات هیات مدیره صندوق بررسی و تصویب می گردد و از آنجایی که این جلسات در هفته اول هر ماه تشکیل می گردد طبعاً متقاضی می بایست تا تشکیل اولین جلسه آتی هیات مدیره صندوق صبر نماید. البته در زمان هایی که سرجمع تقاضاها از میزان اعتبارات موجود کمتر باشد متقاضیان به ترتیب زمان ارائه درخواست در صف درخواست وام قرار خواهند گرفت و به تدریج و پس از تأمین اعتبار، وام های مربوطه پرداخت خواهد شد.

33- آیا امکان دریافت بیش از یک فقره وام همزمان در صندوق وجود دارد؟

بله. در صورتی که اولاً امتیاز کافی برای دریافت وام دوم در سبد امتیازی عضو موجود باشد و ثانیاً یک سوم از بدهی وام قبلی به موقع تسویه شده باشد، امکان درخواست وام دوم برای فرد وجود دارد. ولی تعداد وام های دریافتی نمی تواند بیش از دو فقره باشد و تا هنگامی که عضو حداقل یکی از وام های قبلی را تسویه ننموده باشد و یک سوم از بدهی وام دوم خود را نیز پرداخت نکرده باشد امکان درخواست وام جدید را نخواهد داشت. البته وام کالا از این امر مستثنی است و تأثیری بر این موضوع نخواهد داشت.

34- آیا بلافاصله پس از تسویه یک وام می توان درخواست دریافت وام جدید ارائه نمود؟

در صورتی که روند تسویه وام قبلی به صورت عادی طی شده باشد و وام به موقع بازپرداخت شده باشد عضو یک روز پس از تسویه وام قبلی می تواند درخواست وام جدید ارائه نماید؛ اما در صورتی که عضو در پرداخت اقساط تأخیر داشته باشد حسب نظر هیات مدیره ممکن است امکان ارائه درخواست وام را نداشته باشد. همچنین در صورتی که عضوی زودتر از موعد وام قبلی خود را تسویه نماید امتیازات مثبتی به وی تعلق خواهد گرفت اما برای دریافت وام بعدی باید حداقل 2 ماه صبر نموده و سپس درخواست دریافت وام جدید نماید.

35- آیا افراد زیر 18 سال امکان دریافت وام از صندوق دارند؟

افراد زیر 18 سال عضو صندوق به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس تابعه موسسه خواجه نصیر طوسی و نیز مدارس وابسته می باشند (اعضاء طرح آتیه) که این گروه تا زمان رسیدن به سن قانونی امکان دریافت وام از صندوق ندارند. ولی در عوض در زمان رسیدن به سن قانونی از امتیازات ویژه ای بهره مند می گردند.

دسته دوم را افراد زیر 18 سال تشکیل می دهند که توسط ولی یا قیمشان (که از کارمندان موسسه یا بنیاد خواجه نصیر طوسی بوده یا هستند) برایشان افتتاح حساب شده است. در این دسته افراد پرداخت وام بلامانع است اما مبلغ این وام به ولی یا قیمشان تعلق خواهدگرفت و تمامی ضمانت ها نیز باید توسط ولی یا قیم ارائه شود و در صورت عدم پرداخت نیز ولی یا قیم ضامن خواهند بود.

36- آیا امکان دریافت وام بیش از چهار برابرموجودی وجود دارد؟

خیر. براساس اساسنامه صندوق حداکثر وام پرداختی به عضو چهار برابر موجودی وی می باشد و چهار برابر موجودی نیز در صورتی پرداخت می گردد که امتیاز موردنیاز در سبد امتیازی موجود باشد.

37- آیا می توان اقساط باقیمانده یک وام را یکجا بازپرداخت نمود و بلافاصله تقاضای دریافت وام ثبت کرد؟

خیر. در صورتی که عضوی پیش از موعد مقرر اقدام به تسویه وام خود نماید امتیازات مثبتی به وی تعلق خواهدگرفت اما برای دریافت وام بعدی می بایست حداقل 2 ماه صبر نموده و سپس درخواست وام جدید بنماید که این درخواست در صف متقاضیان وام قرار خواهدگرفت.

38- آیا امکان دریافت وام خارج از نوبت وجود دارد؟

به طور کلی نهایت تلاش دست اندرکاران صندوق آن است که روند فعالیت صندوق کاملاً شفاف و براساس قوانین و مقررات جاری آن باشد. لذا پرداخت وام در حالت عادی فقط و فقط به ترتیب اولویت ثبت نام انجام خواهد شد اما در شرایط بسیار اضطراری مانند بستری در بیمارستان، فوت وابستگان درجه یک و با رأی مثبت تمامی اعضاء هیات مدیره وام اضطراری کوتاه مدت (حداکثر با بازپرداخت 3 ماهه) پرداخت خواهد شد. شایان ذکر است مواردی همچون خرید خانه، افزایش مبلغ رهن منزل مسکونی، خرید خودرو و امثالهم از نظر صندوق جزء شرایط اضطراری محسوب نمی گردد.

39- اعضاء طرح دانش آموزی صندوق بعد از رسیدن به سن قانونی چگونه از مزایای وام صندوق بهره مند می گردند؟

اعضاء دانش آموز صندوق در هنگام رسیدن به سن قانونی حسب نظر هیأت مدیره و با عنایت به منابع مالی موجود معادل 20 الی 50  درصد از امتیازات کسب شده خود امتیاز تشویقی دریافت می نمایند که این افزایش امتیاز تأثیر بسیار زیادی بر سقف وام های پرداختی به وی خواهد داشت. همچنین در صورت امکان وجود منابع مالی این دسته از اعضاء در اولویت دریافت وام ازدواج قرار خواهند گرفت.

40- تعداد ماه های بازپرداخت وام های صندوق چگونه تعیین می شود؟

در حال حاضر و براساس سیاست های موجود در صندوق وام های صندوق حداکثر می بایست 36 ماهه بازپرداخت گردد اما تعیین تعداد ماه های بازپرداخت شده توسط متقاضی و براساس امتیازات وی انجام خواهد شد. به بیان ساده تر به عنوان مثال اگر عضوی بخواهد وامی با اقساط 36 ماهه دریافت کند باید امتیازات بیشتری نسبت به عضوی که همان مبلغ وام را با اقساط 24 ماهه دریافت می نماید، هزینه کند.

41- ملاک پرداخت وام امتیازات در زمان درخواست وام می باشد یا امتیازات در زمان دریافت وام؟

از آنجا که اولاً امتیازات اعضاء به صورت روزانه افزایش پیدا می کند و ثانیاً ممکن است عضو مدتی را برای دریافت وام در صف انتظار قرار گرفته باشد لذا ملاک پرداخت وام، میزان امتیازات عضو در روز تشکیل جلسه هیأت مدیره برای تصویب وام می باشد.

42- چگونه از تصویب وام خود مطلع شویم؟

پس از تصویب وام در جلسه هیأت مدیره علاوه برآن که به عضو از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی خواهد شد یک ایمیل که در آن میزان وام تصویبی، تعداد اقساط بازپرداخت، شرایط ضمانت وام و .... مشخص شده است برای عضو ارسال خواهد شد.

43- پس از دریافت پیامک تصویب وام، چه زمانی می توان برای دریافت وام مراجعه نمود؟

متقاضی وام در اولین روز کاری پس از دریافت پیامک می تواند برای دریافت وام به صندوق مراجعه نماید. لازم به ذکر است متقاضی می بایست حداکثر ظرف مدت ده روز برای دریافت وام مراجعه نماید و پس از این مدت اولویت دریافت وام وی لغو و نفر ذخیره جایگزین خواهد شد و عضو در این حالت اگرتقاضای دریافت وام داشته باشد مجدداً می بایست فرم درخواست وام را پرنموده و در صف انتظار قرار گیرد.

44- اگر عضوی نوبت دریافت وامش فرا برسد الزاماً می بایست وام را دریافت نماید یا از دریافت وام انصراف دهد؟

اگر عضوی حداکثر تا قبل از پایان موعد 10 روزه پس از تصویب وام اعلام نماید که به صورت موقت نیازی به دریافت وام ندارد اولویت دریافت وام برای وی حداکثر به مدت 3 ماه محفوظ می ماند و در طول این سه ماه هر زمان که عضو به این وام نیاز پیدا کند در اولویت اول دریافت وام خواهد بود. اما پس از این مدت در صورت نیاز به وام می بایست مجدداً فرم تقاضای وام را تکمیل نماید.

45- در هنگام دریافت وام عضو چه مراحلی را باید طی نماید و چه مدارکی را باید ارائه کند؟

در هنگام دریافت وام اولاً اعضایی که تا پیش از آن به هر دلیلی مدارک ثبت نامی خود را کامل نکرده اند می بایست نسبت به تکمیل این مدارک اقدام نمایند. ثانیاً متقاضی می بایست فرم تقاضای ثبت نام و فرم ضمانت وام را نیز تکمیل و ارائه نماید که نمونه این فرم ها در داخل سایت صندوق قابل دانلود می باشد. البته بسته به نوع و مبلغ وام، نوع فرم ضمانت متفاوت می باشد که توضیحات مربوط به آن در سایت ارائه گردیده است. پس از ارائه مدارک معمولاً در همان روز ارائه مدارک یا حداکثر 24 ساعت پس از آن چک وام به متقاضی تحویل می گردد.

46- برای ضمانت وام چه مدارکی باید ارائه نمود؟

بسته به مبلغ وام دریافتی مدارکی که باید توسط گیرنده وام ارائه شود متفاوت می باشد و ضمانت وام براساس جدول ضمانت وام به صورت پلکانی انجام می شود. البته محدوده های هر پله از جدول ضمانت وام متغیر می باشد و براساس میزان حداقل حقوق پایه قانون وزارت کار این محدوده ها تعیین می گردد. این جدول همه ساله توسط هیأت مدیره صندوق تعیین و به اعضاء اعلام می گردد. جداول سالیانه ضمانت وام در سایت صندوق قابل مشاهده می باشد.

47- برای هر فقره وام چه میزان اوراق بهادار بایستی به صندوق ارائه گردد؟

برای دو پله اول ضمانت وام که یک نفر (اعم از گیرنده وام و یا فردی غیر از وی) ضمانت دریافت وام را انجام می دهد مبلغ اوراق بهادار مورد نیاز برابر مبلغ وام دریافتی بعلاوه کارمزد متعلقه می باشد اما در پله سوم به بعد که حداقل دو نفر می بایست ضمانت وام ها را انجام دهند هر ضامن می بایست معادل مبلغ وام بعلاوه کارمزد متعلقه اسناد ارائه نماید.

48- چه نوع اوراق بهاداری مورد پذیرش صندوق می باشد؟

برای ضمانت وام می بایست چک و یا سفته به عنوان اوراق ضمانت ارائه گردد. همچنین ممکن است هیات مدیره صندوق بسته به مبلغ وام در صورت ارائه چک به عنوان ضمانت گردش سه ماهه آن حساب را نیز برای پذیرش چک درخواست نمایند.

49- آیا چک فردی غیر از وام گیرنده، برای ضمانت مورد قبول است؟

بله. عضو می تواند برای ضمانت وام خود چک فرد دیگری را نیز به صندوق ارائه نماید. البته صاحب چک می بایست گواهی امضاء از دفترخانه اسناد رسمی ارائه نماید و اوراق مربوطه را نیز پر کند. همچنین وام گیرنده می بایست پشت چک را نیز امضاء نماید.

50- کارمزد دریافت وام چه میزان است؟

جهت تأمین هزینه های جاری صندوق مبلغی معادل سه درصد وام به ازاء 12 ماه بازپرداخت وام به عنوان کارمزد وام گیرنده دریافت می گردد. همچنین در صورتی که عضوی وام خود را با تأخیر تسویه نماید تعداد و ماه های تأخیر در محاسبه کارمزد وام وی منظور خواهد شد.