مدرسه جهادی آرمان در چهارچوب اهداف و ضرورت های ترسیمی در قوانین و مقررات جاری کشور فعالیت می نماید که یکی از مهمترین اسناد بالادستی در نظام آموزش و پرورش کشور “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در بخش های مختلفی از این سند به بحث ایجاد عدالت آموزشی، مهارت آموزی و نیز توسعه روش های نوین در نظام آموزش و پرورش پرداخته شده است که هر یک از این بخش ها به عنوان پشتوانه های قانونی اجرای این طرح میتواند ملاک نظر قرار گیرد. ذیلا بخش هایی از این سند که مرتبط با راه اندازی این مدرسه میباشد را مرور می نماییم:
الف- فصل ارزش ها
بند 15- نقش تربيتي اماكن مذهبي، نهادهاي مردمي، اجتماعي و رسانه ها
بند 16- عدالت تربيتي در ابعاد كمي، همگاني و الزامي و عدالت كيفي با رعايت تفاوت هاي فردي، جنسيتي، فرهنگي و جغرافيايي
بند 24 – روحيه كارآفريني، كسب شايستگي هاي عام حرفه اي و مهارتي و هنري زمينه ساز کار مولّد
ب- فصل اهداف کلان
بند 3 – گسترش و تأمين همه جانبه عدالت آموزشي و تربيتي
ج – راهبردهای کلان
بند 4 – توسعه و نهادينه کردن عدالت آموزشی و تربيتي درمناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان ودانش آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصت های تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی
بند 5 – تقويت و نهادينه سازي مشاركت اثربخش و مسئولیت پذیری مردم، خانواده و نهادهای اقتصادی، مدیریت شهری و روستايي و بنیادهای عام المنفعه در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي
بند 7 – بهره مندي هوشمندانه از فناوري هاي نوين در نظام تعلیم و تربيت رسميعمومي مبتني بر نظام معيار اسلامی
د- فصل هدف های عملیاتی
بند 1- داراي حداقل يك مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند به گونه اي كه در صورت جدايي از نظام تعليم و تربيت رسمی در هر مرحله، توانايي تأمين زندگي خود و اداره خانواده را داشته باشند.
راهکارها
6 -1 گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارت های مورد نيازجامعه و تعليم متناسب و برنامهريزي شده آن در همه دوره هاي تحصيلي و براي همه دانش آموزان
بند 5- تامين و بسط عدالت دربرخورداري از فرصت هاي تعليم و تربيت با کيفيتمناسب باتوجه به تفاوت ها و ويژگي هاي دختران و پسران و مناطق مختلف كشور
راهکارها
5-1 -تعميم دوره پيش دبستاني به ويژه در مناطق محروم و نيازمند حتي الامكان با مشارکت بخش غيردولتي با تأکيد بر آموزش هاي قرآني و تربيت بدني و اجتماعي
5-2 –برنامه ريزي و تمهيد مقدمات براي پوشش کامل دوره آموزش عمومي و برخوردار از کيفيت مناسب درتمام مناطق كشور
5-3 -توانمندسازي دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشيه شهرها، عشاير کوچ نشين و همچنينمناطق دوزبانه با نيازهاي ويژه، با تاكيد بر ايجاد فرصت هایآموزشي متنوع و با كيفيت
5-4 -اولويت بخشي به تأمين و تخصيص منابع، تربيت نيرويانساني کارآمد، تدوين برنامه براي رشد، توانمندسازي ومهارت آموزي، ادامه تحصيل و حمايت مادي ومعنوي دانش آموزان مناطق محروم و مرزي
5-5 -اختصاص حداقل 10درصد و حداكثر 20 درصد از برنامه هايآموزشي به معرفي حرفه ها، هنرها، جغرافيا و آيين و رسوم و شرايط اقليمي و جغرافيايي استان ها به ويژه در مناطق روستايي وعشايري با رعايت استانداردهاي ارتقاي کيفيت و تقويت هويت اسلامي – ايراني دانش آموزان درچارچوب ايجاد كارآمدي و تقويت هويت ملي
5-6 -طراحي و تدوين برنامة آموزشي متناسب با نيازها و نقش هاي دختران وپسران
5-7 -طراحي و تدوين برنامه تعليم وتربيت انعطاف پذير، متناسب با ويژگي هاي شخصيتي و محيطي استعدادهای گوناگون دانش آموزان به منظور شکوفایی استعدادهاي خاص و افزایش كارآمدي و مفيد بودن آنها
5-8 -ساماندهي و بهكارگيري بهينه و اثربخش منابع انساني وتوزيع عادلانه آن در سراسر كشور.
بند 6 –تنوع بخشي به محيط هاي يادگيري در فرآيند تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهکارها
6-1 -ایجاد، توسعه و غني سازي واحد اطلاعات ومنابع آموزش وپرورش در سطح مدرسه (از قبیل كتابخانه، آزمايشگاه وكارگاه، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات)
6-2 -تنظيم و اجراي برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی براي تمام دوره هاي تحصيلي به ويژه دانش آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي وآموزشي
بند 9 – جلب مشارکت اركان سهيم و موثر وبخش عمومي و غيردولتي در تعليم و تربيت رسمي عمومي
راهکارها
9-1 -ايجاد تسهيلات قانوني و سازوکارهاي تشويقي و انگيزشي لازم اعم از مادي و معنوي، براي بسط فرهنگ نيکوکاري وتعاون، مشاركت پذيري ومشاركتجويي در جامعه و در بين دانش آموزان با الهام از آموزه هاي ديني با تاکيد بر استفاده مناسب از ظرفيت کتاب هاي درسي، مجلات و رسانه هاي آموزشي و برگزاري اردوهاي جهادي
بند 17 -ارتقاي کيفيت فرايند تعليم و تربيت با تکيه بر استفاده هوشمندانه از فناوريهاي نوین
راهکارها
17-1 -توسعه ضريب نفوذ شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات (اينترانت) در مدارس با اولويت پرکردن شکاف ديجيتالي بین مناطق آموزشی و ایجاد سازوکار مناسب برای بهره برداری بهینه و هوشمندانه توسط مربيان و دانش آموزان در چارچوب نظام معيار اسلامي
17-2 -تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی وغیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب های درسی براساس برنامه درسی ملی (با تاکید براستفاده از ظرفیت چندرسانه ای) تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور.
17-4 -گسترش بهره برداری از ظرفیت آموزش های غیرحضوری ومجازی در برنامه هاي آموزشي و تربيتي ویژه معلمان، دانش آموزان و خانواده های ایرانی درخارج از کشور براساس نظام معیار اسلامی و با رعايت اصول تربيتي ازطريق شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات
جامعه مخاطبان مدرسه جهادی آرمان
مخاطبان اصلی این مدرسه گروههای زیر میباشند که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از خدمات این مدرسه بهره خواهند برد:
- دانش آموزان کشور و به ویژه دانش آموزان مناطق روستایی و مناطق کم برخوردار
- بازماندگان از تحصیلِ در سن تحصیل
- دبیران رسمی و آزاد سراسر کشور به ویژه دبیران و مربیان مناطق محروم و روستایی کشور
- مدارس مناطق روستایی
- مدارس مناطق شهری کمتر توسعه یافته
- کودکان و نوجوانان اتباع خارجی مقیم ایران که جذب سیستم رسمی آموزش کشور نشده اند