الف- سیاست ها
- مَدرَس بودن، مهارت محوری و نگاه جهادی ارکان فعالیت مدرسه جهادی آرمان خواهد بود یعنی اولا این مدرسه محلی برای دانش افزایی همه فرزندان ایران زمین است، ثانیا ارائه آموزش های مهارت محور از اولویت های اصلی فعالیت این مدرسه می باشد و ثالثا مشارکت کنندگان و همکاران این مدرسه با نگاه جهادی و داوطلبانه به بسط و توسعه فعالیت های این مرکز اقدام خواهند نمود و چشم داشت مالی از این فعالیت ها نخواهند داشت.
- حقوق مادی و معنوی مدرسه جهادی آرمان، وقف توسعه آموزش و پرورش کشور خواهد بود که موسسان آن ضمن تلاش برای ایجاد استقلال و خوداتکایی اقتصادی، از هرگونه فعالیت و نگاه تجاری در عرصه تعلیم و تربیت پرهیز و جلوگیری خواهند نمود.
- مدرسه جهادی جایگزین یا رقیبی برای مدرسه و یا معلمین مدرسه نیست بلکه به عنوان مکمل فعالیت های مدرسه و معلم عمل خواهد کرد و اولویت اصلی این مدرسه توانمندسازی مدارس و معلمان جامعه هدف می باشد.
- استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های بومی و محلی به ویژه در مناطق محروم و مناطق روستایی در اولویت کار مدرسه جهادی می باشد بدین معنا که در جذب دبیران، راهبران و کارکنان مجموعه مدارسِ زیرمجموعه مدرسه آرمان تلاش میشود از نیروهای بومی – محلی در اداره و تدریس در این مدارس استفاده کرد.
- مدرسه جهادی رقیب هیچ نهاد فعال در مناطق محروم و یا مناطق روستایی نیست بلکه تلاش خواهد کرد از ظرفیت و پتانسیل نهادهای فعال در امور فرهنگی و آموزشی استفاده نماید. بهعنوان مثال می توان مدیریت مدارس زیرمجموعه را در چهارچوب سیاست های کلان، به گروه های جهادی یا سمن های داوطلب واگذار کرد.
- محور فعالیت و ارائه خدمات در مدرسه جهادی دانش آموزان مناطق محروم و مناطق روستایی کشور است اما این بدین معنا نیست که دانش آموزانِ مشغول به تحصیل در مدارس شهری از امکان بهره برداری از خدمات این مدرسه محروم هستند بلکه تلاش خواهد شد با تعریف یک ساز و کار مشخص امکان ثبت نام دانش آموزان مدارس شهری را نیز در این مدرسه فراهم کرد.
- مدرسه جهادی در انتخاب موسسات همکار، نهایت دقت را مبذول خواهد داشت و در حد توان اجازه استفاده ابزاری از این جریان در جهت منافع اقتصادی و یا سیاسی را به موسسات همکار نخواهد داد.
- مدرسه جهادی از سرمایه انسانی نیروهای داوطلب برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهد کرد. اما در خصوص آن دسته از فعالیت هایی که نیازمند بهره گیری از نیروی تمام وقت می باشد با جذب منابع مالی از خیرین و نهادهای حامی، نیروی مورد نیاز را استخدام خواهد نمود.
- در انتخاب نیروهای همکار و داوطلب، التزام به مبانی و اصول دینی، اخلاقی و انقلابی(خصوصا اصل عدالت فراگیر) و دارا بودن دانش کافی در حوزه تخصصی خود ملاک اصلی خواهد بود و مذهب و گرایش های سیاسیِ اشخاص در انتخاب یا رد افراد تاثیرگذار نخواهد بود.
- نیروهای همکار و داوطلب، اجازه طرح گرایش های سیاسی خود را در هیچ یک از سطوح مختلف مجموعه مدرسه جهادی نخواهند داشت.
- در راستای رعایت حریم و چهارچوبهای اخلاقی و مبانی تربیت دینی، مدارس زیرمجموعه به استثناء دبستان، هم در جامعه مخاطب و هم مجموع همکاران به تفکیک جنسیت فعالیت خواهند نمود.
- بسط عدالت آموزشی به کودکان مهاجر فاقد مدارک قانونیِ حضور در ایران و به طریق اولی برای کودکان ایرانی فاقد شناسنامه محروم از آموزش، مبنا و یکی از اصول فعالیت این مدرسه جهادی خواهد بود.
- علاوه بر فعالیت و آموزش در خصوص مهارت های شناختی، مهارت های غیرشناختی موردنیاز دانش آموزان خصوصا در جامعه روستایی (مانند مهارت خلاقیت، مهارت کار تیمی، هوش مالی، مهارت اعتماد به نفس و امثالهم) در قالب آموزش مهارت های دهوندی مد نظر خواهد بود.
- ارتباط ساختار مدرسه جهادی آرمان با جامعه مخاطبین، ارتباطی دو سویه و تعامل محور خواهد بود و تلاش خواهد شد جامعه یادگیرندگان در سایر زمینه هایی که استعداد، خلاقیت و یا مهارت ویژه ای دارند تبدیل به یاددهنده و مربی برای دیگران گردند. همچنین تلاش خواهد شد احساسِ تعلق خاطر و دِین به مجموعه مدرسه جهادی در میان دانش آموزان جامعه هدف نهادینه گردد تا انشاءالله در آینده، جزء فعالان این مجموعه باشند.
ب- راهـبـرد هـا
- یکی از راهبردهای اساسی مدرسه جهادی تامین زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری برای تربیت و حمایت از دبیران بومی فعال در مناطق محروم است.
- از دیگر راهبردهای مدرسه جهادی جهت تامین محتوا، انعقاد حداکثری تفاهم نامه همکاری با موسسات آموزشی، سمن ها و گروه های جهادی در راستای مسئولیت اجتماعی آن هاست که به صورت تخصصی و در زمینه های خاص نسبت به تولید محتوا مبادرت می ورزند.
- تولید محتوا در خصوص آن بخش از سرفصل هایی که محتوایی تا کنون برای آن ها توسط موسسات همکار تامین نشده است، برعهده مدرسه جهادی می باشد.
- مدرسه جهادی ضمن احترام به هویت و خرده فرهنگ های بومی و محلی، تلاش خود را برای حفظ این خرده فرهنگ ها و نیز زبان، گویش و لهجه های محلی خواهد نمود. در این روند تلاش خواهد شد حتیالمقدور ارائه مطلب در کلاس های مجازی و حضوری این مدرسه از طریق نیروهای بومی و محلی و با اولویت استفاده از زبان و گویش محلی صورت پذیرد. همچنین در چشم انداز آینده فعالیت این مدرسه، راه اندازی مدارس مستقل استانی دیده شده است.
- با هدف خدمت به فرهنگ، زبان و آداب و رسوم کشور، مدرسه جهادی با تعریف پروژه های پژوهشی و مهارتی و با مشارکت مستقیم جامعه هدف، مستندسازی خرده فرهنگ ها و نیز زبان، گویش و لهجه های محلی را بهعنوان یکی از اولویت های اجرایی خود در نظر خواهد داشت.
- راهبرد مدرسه جهادی جهت ارائه محتوای آموزشی در حوزه های علمی و تربیتی، جمع آوری و یا تولید محتوای آموزشی خُرد (مبتنی بر اصول آموزشی Micro-Learning) خواهد بود که در روند تولید این محتوا زمینه مشارکت حداکثری داوطلبان فراهم خواهد شد.
- انتشار محتواهای تولید شده به نام خالق اثر انجام خواهد شد و با بهره گیری از امکانات سامانه های تعریف شده، هرچه مدرسان و معلمان و تمام افرادی که خالق اثر می باشند محتوای بیشتری تولید و ارائه نمایند، بیشتر معرفی شده و محتوای ارائه شده توسط آن ها و میزان بهره برداری انجام شده از این محتوا، نقشِ رزومه کاری را برای خالق اثر ایفا خواهد کرد.
- محتواهای آموزشی تولید شده در این مدرسه، موضوع محور و به شکل کپسولی (خُرد) طراحی و توسط خالق اثر در مجموع پلت فرم های این مدرسه ارائه می گردد و مربیان و مدرسان داوطلب، به عنوان تسهیلگر، نقش تدریس کننده این محتواها را برعهده خواهند داشت.
- جهت ایجاد روحیه خودباوری و حفظ کرامت انسانیِ فراگیران، هر فراگیر در نظام آموزشی مدرسه جهادی آرمان علاوه بر یادگیری باید تولیدکننده و خالق اثر نیز باشد. این بدین معنا است که فراگیر نمی تواند فقط دریافت کننده خدمات باشد و حفظ ارتباط و دریافت مطالب آموزشی و مهارتی بیشتر در مدرسه جهادی آرمان منوط به خلق اثر توسط فراگیران می باشد.